A hagyományos oktatás a pedagógia és a pszichológia eszközeivel arra keresi a választ, hogy mit tanítsunk (oktatási tartalom), hogyan (milyen módszerrel) tanítsunk-tanuljunk, kinek tanítsunk(kik képesek valamit megtanulni), ki tanítson (ki képes hatékonyan tanítani): azaz a pszichológia által feltérképezett személyiség és az emberi tanulás szabályai alapján hogyan lehet hatékonyan megszervezni és működtetni a tanítás és a tanulás folyamatát.
Az elektronikus környezetben történő tanítás – didaktikai szempontból – a súlypontot a tanításról a tanulásra helyezi át, az oktatás célja a tanulási folyamat támogatása. A tanár és a tanuló kapcsolata személyesebbé válik anélkül, hogy találkoznának egymással.
Az elektronikus tanulás során a legnagyobb mértékben a tanár szerepe változik, aki eddig maga volt a „tudás forrása”. Az elektronikus tanulás során a közreműködése nem abban nyilvánul meg, hogy átadja a tudását, hanem képesnek kell lennie arra, hogy a tanulási folyamatot támogassa, mentorálja.
Megfelelő minőségű tananyag elkészítéséhez ismernie kell az új módszertani és technikai lehetőségeket. Nem biztos, hogy egy pedagógia és pszichológiai ismeretekkel rendelkező oktató egy adott szakterületen jó tananyagot tud készíteni, viszont lehetséges, hogy készségei birtokában jobban tudja irányítani a tanulási folyamatot. Ezt a módszertani tudást, képességet is tanulni és fejleszteni kell.
Jó, ha az oktató
A tanár az online tanulási folyamatban két, jól megkülönböztethető szerepben vehet részt: tutor vagy mentor lehet.