3. lecke: Az oktatók feladatai (a tanfolyam előtt, oktatás közben, a tanfolyam után)

Az oktató feladatai már a tanfolyam előkészítése során elkezdődnek. A célcsoportnak és az elérendő tanulási célnak megfelelően megírja a témaköréhez tartozó tananyagot. Kiválasztja, összegyűjti az ismeretforrásokat, a háttéranyagokat, az ajánlott és a kötelező irodalmat. Létrehozza a módszertani elemeket, önellenőrző teszteket és feladatokat készít elő a csoport számára. Megtervezi a javasolt tanulási útvonalat, az ismeretelsajátítás lehetséges folyamatait.

A tanfolyam indulása előtt célszerű megismernie a résztvevők adatait, érdeklődési körét, fontos tájékozódni a tudásszintjükről, előzetes ismereteikről, mert ennek megfelelően tud számukra egyénre szabott támogatást nyújtani. Az elektronikus tanulási környezetben – személyes kapcsolat hiányában – ez nem is olyan egyszerű feladat.

Az oktatónak, tutornak bizonyos értelemben az információs műveltség elterjesztésében is van szerepe, amennyiben szükség esetén megtanítja a hallgatókat a kommunikációs és kollaboratív eszközök gyakorlati használatára. Magának az oktatónak is rendelkeznie kell digitális készségekkel, digitális írástudással, hiszen már a tananyag létrehozásakor szüksége lehet ezekre az ismeretekre, és az online tanulás irányításakor is használnia kell az IT eszközöket, a webes szolgáltatásokat, az elektronikus kommunikációs csatornákat. Előfordulhat, hogy a tananyagok mobil eszközökön való használatában is segítenie kell a résztvevőket.

Az oktatási/tanulási folyamat során az oktató amolyan virtuális vezetőként működik. A tanfolyam kezdetekor felkészíti a jelentkezőket az online tanulásra: felvilágosítja a résztvevőket a tanulás menetéről, az elérendő célokról, a rendelkezésre álló eszközök használatáról.

Ismerteti a követelményeket, elvárásokat, segít kiválasztani a tanulási technikát. Ösztönzi a csoportos munkát, a feladatok közös megbeszélését, és általában igyekszik barátságos légkört teremteni a tanuláshoz. „Távolról” észlelnie és kezelnie kell az esetleges konfliktusokat is, mint ahogy sokat tehet azért, hogy az egymástól távol élő és tanuló, egymást nem ismerő emberek között segítsen feloldani az esetleges gátlásokat és aktivitásra ösztönözze őket.

Célszerű a résztvevők körében kezdeményeznie az egymás közti kommunikációt, a vitás kérdések megbeszélését, a problémákhoz a megoldás megkeresését. Hasznos segítséget tud nyújtani az időbeosztás kezeléséhez. Figyelemmel kíséri a határidőket, beavatkozik, ha a csoportban lelassul a tanulás üteme vagy néhányan nagyon lemaradnak.

Az ismeretek elsajátításának, begyakorlásának hatékony eszköze lehet a csoportos feladatmegoldás, amelyet az oktató kezdeményez. Ennek keretében rendezhetnek vitákat, konzultálhatnak megoldásokról, valamint gyakorlati bemutatókat, szimulációkat alkalmazhatnak az eredményesség érdekében és az érdeklődés fenntartására.

Az oktató figyelje a háttérből a résztvevők munkáját, és legyen elérhető: nyújtson segítséget e-mailben, fogadjon kérdéseket chat-en, skype-on vagy telefonon – vagyis az előre megállapított keretek között. Ez történhet folyamatosan vagy előre meghatározott időszakokban, egyénileg vagy csoportosan. A sokrétű elektronikus kommunikáció nem helyettesíti a személyes találkozást, nem pótolja a metakommunikációt, de megfelelő eszközök segítségével lehetővé teszi a személyre szabott támogatást, az egyéni konzultációt is. A sikerélmény, a pozitív visszacsatolás, a bátorítás motiváló hatása vitathatatlan, ezért az oktatónak is célszerű rendszeres visszajelzést adni a résztvevők felé, hogy ezzel is a további tanulásra ösztönözze őket. Kezelnie kell az elakadásokat, lemaradásokat, hogy minél többen eljussanak a tananyag végére. Az oktatónak is szerepe van abban, hogy végül hányan és milyen eredménnyel végzik el az adott tanfolyamot.