Az oktató szerepe a konfliktusok feloldásában

A tanulási folyamat során emberi kapcsolatok jönnek létre a képzésben érintettek – oktatók, résztvevők – között. Esetenként konfliktusok, ellentétek és vitás helyzetek alakulhatnak ki, annál is inkább, mert az online oktatás során a személyes találkozás és a metakommunikáció hiánya nehezíti a megértést, a kritikus helyzetek kezelését. A csoport tagjai gyakran nem is ismerik egymást, egyéniségük rejtve marad, viselkedésük csak közvetve érzékelhető. Ez bizonyos helyzetekben lehet előnyös is (pl. nem alakulnak ki előítéletek a társakban pusztán a külső megjelenés alapján), de okozhat bizalmatlanságot és akár félreértéseket is a kommunikációban, a csoportmunkában.

A vita önmagában nem baj, sőt előreviszi a gondolkodást, tágíthatja a résztvevők látókörét. A tanárnak azonban mederben kell tartania a beszélgetést, hogy a vita valóban építő jellegű legyen, ne az érzelmek, hanem az érvek domináljanak. A feszült hangulat akadályozza az eredményes tanulást. Az oktatónak igyekeznie kell elsimítani az ellentéteket, a problémamegoldás keresése felé terelni a meddő vitákat (csoporton belüli vagy csoportok közötti konfliktus). A tanfolyam résztvevőit egyenrangú partnerekként kell kezelni, függetlenül attól, hogy egyébként milyen beosztásban dolgoznak, milyen szociális hátterük van, milyen nemzetiségűek stb. A közös cél, hogy lehetőleg mindenki egyenlő esélyt kapjon a tanulásra és sikeresen sajátítsa el az új ismereteket.

A résztvevőknél stresszhelyzetet okozhat, ha úgy érzik, nem boldogulnak a tananyaggal, vagy észlelik, hogy jelentősen lemaradtak a többiekhez képest (személyes, belső konfliktus). Ilyen esetben legjobb, ha az oktató személyes segítséget ad a nehézséggel küzdőknek, hogy mielőbb felzárkózhassanak. Az is előfordul, hogy a gyorsabban haladók türelmetlenné válnak a lemaradókkal szemben (személyek közötti konfliktus). Ilyenkor számukra is meg kell találni a megfelelő eszközöket, pl. kaphatnak további háttéranyagokat, gyakorló feladatokat, hogy hasznosan teljen az idő, ha egy közösen teljesítendő feladat miatt be kell várniuk egymást.

A konfliktusok lehetnek fejlődést elősegítő jelenségek, a játék és az élet nélkülözhetetlen velejárói.[1]


[1] Cseh-Szombathy László: Konfliktusok az iskolában. In Vastagh Zoltán (szerk.): Értékátadási folyamatok és konfliktusok a pedagógiában. JPTE, Pécs, 1995