1. lecke Az e-learning fogalma, típusai

Az elmúlt 10–15 évben olyan mértékű változásokat idézett elő az internet elterjedése, a mobil eszközök használata, a kommunikáció és általában véve a „digitális átállás” néven emlegetett folyamat, hogy ez elkerülhetetlenül kihat az élet minden területére, beleértve az oktatás módszertanát és a tanulási igények drasztikus változását is. Ahogy az IKT eszközök tárhaza bővül, a kommunikációs lehetőségek változnak, az internet beépül a mindennapjainkba, úgy gyűrűzik be az oktatásba mindezek használata, és változtatja meg fokozatosan a tanulás módját és eszköztárát. Ma már a stratégiai tervekben is megjelenik az e-learning, az elektronikus tanulás fogalma.

Bár ez az oktatási módszertan már többéves múltra tekint vissza, de az elnevezés mögötti tartalom nem egyértelmű. Az e-learning jelentéstartalma az idők során módosult, jelenleg is többféle értelemben használják. Sokan a távoktatással vagy az elektronikus eszközökkel támogatott oktatással azonosítják, míg mások általánosabban véve az elektronikus tanulással azonosítják. Legtöbben talán azt az oktatásszervező szoftvert értik rajta, amely az online kurzusszervezést, a tanár-diák közti kommunikációt és a tanulási környezetet biztosítja. Az e-learning mindezeket magában foglalhatja, sőt ezeken túlmutat. Inkább egy átfogó oktatási módszertanként értelmezhetjük.

Nézzünk néhány fogalmi meghatározást:

“Az e-learning olyan oktatási rendszert jelent, amelyben az ismeretek elsajátítása irányított formában, az idő és helyszín hagyományos kötöttségeitől valamilyen fokban függetlenül, tág határok között megválasztható egyéni tempóban (ütemezés) történik. Az önálló tananyag-feldolgozást megkönnyíti a speciálisan tervezett – a célcsoport igényeihez igazított – tanulói csomag, illetve a tanulási folyamatot segítő támogatási rendszer (tutori munka, technikai asszisztencia stb.) és infrastruktúra.”

Az e-learning, vagy az elektronikus tanulás, egy oktatási szemlélet, melyet a XXI. század tudás társadalma hívott életre, és amely magában foglalja a tanulás, és az oktatás folyamatának IKT eszközökkel támogatott formailag, tartalmilag és módszertanilag is újszerű formáit.

Az EU definíciója szerint az e-learning a korszerű multimédia technológiákat és az internetet használja az oktatás minőségének javítása érdekében. Mindezt úgy valósítja meg, hogy a segíti a forrásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférést, az információcserét és az együttműködést.

Nagyon egyszerűen így is fogalmazhatjuk: Elektronikus környezetben, e-tartalmakkal történő önálló tanulás, tutori támogatással.