A távoktatás során – a személyes kapcsolat hiányában – valamivel nehezebb helyzetben van az oktató, mint a tantermi oktatásnál. Hiányzik a metakommunikáció, ami segíthetne felderíteni a konfliktus érzelmi hátterét. Az ellentétek gyakrabban fakadnak belső indíttatásból, például önismeret hiányából, kisebbségi érzésből, előítéletekből. A tanulóknak úgy kell együttműködniük, hogy nem ismerik egymást, egymástól távol élnek, dolgoznak, tanulnak. Az aszinkron kommunikáció során is adódhatnak félreértések, félreértelmezések, amelyek konfliktusokhoz vezetnek. Az oktatónak „távolról” kell felismernie és kezelnie a helyzetet, és mindenképpen az a célja, hogy a tanulási folyamat ne akadjon meg az ellentétek, viták miatt.
A Thomas-Killmann-séma szerint öt alapvető módszert alkalmazhatunk a konfliktushelyzetek kezelésére.
Az oktató – miután felismeri a problémát és valamelyest ismeri a résztvevőket – kiválaszthatja az adott helyzetben leginkább célravezetőnek tűnő módszert. A konfliktus megoldásában mediációs szerepe van, a közreműködésének elsődleges célja a kreatív megközelítés, a problémamegoldás és a kompromisszumkeresés lehet, mert a nézetletérések akadályozzák a közös munkát. Ha szakmai vitára kerül a sor, fontos, hogy az érvelés tényeken alapuljon, és a vita kimenete pozitív legyen (szülessen megoldás vagy kompromisszum, és vonjuk le belőle a tanulságot), lehetőleg mindenki számára új, hasznos tapasztalatként jelenjen meg.
Fontos, hogy az oktató felismerje a helyzetet, megismerje a felek álláspontját, és megfelelő stratégiát válasszon a megoldásához, vagy segítsen, hogy a csoport tagjai együtt keressék meg a kiutat.
Alapvető cél, hogy minél többen végezzék el eredményesen a tanfolyamot és ehhez a tanárnak minden segítséget meg kell adnia. Támogatni kell a résztvevőket abban, hogy konstruktívan álljanak hozzá a feladatok megoldásához, a tananyag elsajátításához és ebben ne okozzanak zavart a különféle konfliktusok. Simítani kell az ellentéteket, segíteni a lemaradókat, türelemre inteni a túl gyorsan haladókat. Alapvetően fontos, hogy a konfliktusok megoldása olyan helyzethez vezessen, amelyben nem az a lényeg, hogy valaki nyerjen vagy veszítsen, hanem hogy a helyzet megnyugtatóan megoldódjon.